Czym jest testosteron i jak go podwyższyć?

Testosteron pełni istotną funkcję w organizmie mężczyzny. Hormon ten odpowiada za trwałość szkieletu, ilość oraz gęstość owłosienia, ale także męski popęd i sprawność seksualną. To od niego zależy samopoczucie i pewność siebie mężczyzny.

Czym jest testosteron?

Jest to hormon płciowy z grupy androgenów, który występuje u mężczyzn, ale także kobiet. Do jego produkcji dochodzi w jądrach, jajnikach i nadnerczach. Większość testosteronu występuje w formie związanej z białkiem. Dzięki niemu, w okresie dojrzewania chłopców następują pewne zmiany, pojawia się owłosienie, niższy głos i zwiększa się masa mięśniowa.

Co ważne, jest to jeden z najważniejszych hormonów, nie tylko dla młodych chłopców, ale również dorosłych mężczyzn oraz seniorów. Właściwy jego poziom zapewnia dobry stan zdrowia, ponadto zmniejsza prawdopodobieństwo rozwinięcia się pewnych chorób. Wpływa również korzystnie na życie seksualne.

 Jakie są główne zadania testosteronu w organizmie?

Testosteron wpływa na:

  • regulowanie gospodarki lipidowej
  • brzmienie głosu
  • produkcję spermy
  • rozwój oraz prawidłowe funkcjonowanie męskich narządów płciowych
  • stymulowanie wzrostu kości długich
  • jakość krwi
  • modulowanie funkcji układu odpornościowego
  • działanie anaboliczne
  • libido
  • inicjację seksualną
  • stymulowanie oraz zapewnienie funkcji seksualnych
  • rozkład tkanki tłuszczowej w organizmie
  • rozwój męskiego typu owłosienia

Prawidłowy poziom testosteronu jest niezbędny dla zachowania zdrowia, ale także wysokiej sprawności seksualnej.

Jakie są objawy niskiego poziomu testosteronu?

  • problemy z koncentracją
  • zmienny nastrój
  • uderzenia gorąca
  • zmniejszenie owłosienia na ciele
  • zmniejszenie objętości jąder oraz masy mięśniowej
  • obniżenie popędu seksualnego

Ćwiczenia na podniesienie poziomu testosteronu

Aktywność fizyczna ma znaczny wpływ na poziom tego hormonu. Regularny wysiłek fizyczny skutecznie podwyższy poziom testosteronu we krwi. Warto więc ułożyć odpowiednio dobrany plan treningowy, gdyż rodzaj ćwiczeń jest bardzo ważny. Należy przede wszystkim pamiętać o ćwiczeniach cardio, ponieważ to one najlepiej wspomagają pracę układu krwionośnego. Na poziom testosteronu doskonale wpływają ćwiczenia siłowe.

Trzeba jedynie pamiętać o tym, aby angażować wiele partii mięśniowych jednocześnie. Oprócz tego, należy wykonywać mniej powtórzeń, aczkolwiek zwiększając stopniowo obciążenie i polepszając swoją technikę. Polecany jest zwłaszcza trening obwodowy, w którym nie ma przerw w trakcie serii.

Warto mieć na uwadze to, jak ważna jest regeneracja, nie można zbytnio przeciążać organizmu. Zaleca się, aby trening siłowy nie trwał dłużej niż 90 minut. Ważne jest zwłaszcza to, aby się nie przetrenować. Osłabiony organizm nie potrafi tworzyć tkanki mięśniowej, przy czym produkuje zwiększoną ilość kortyzolu, a on natomiast obniża testosteron.

Dieta na podniesienie testosteronu

Oprócz samego wysiłku fizycznego, skutecznie podnieść poziom testosteronu pomoże odpowiednia dieta. Dzięki niej można zapewnić sobie właściwe stężenie tego hormonu w organizmie, a przy tym zadbać o sprawność seksualną. Po jakie produkty najlepiej sięgać? Z pewnością warto uwzględnić w jadłospisie: chude mięso (drobiowe), produkty mleczne, jajka, banany, awokado, orzechy, przetwory pełnoziarniste, przetwory zbożowe, ryby morskie, olej lniany, oliwę z oliwek, fasolę, kapustę, brokuły, brukselkę, kalafior. A czego należy unikać? Nie powinno się spożywać przede wszystkim: soi oraz jej przetworów, fast-foodów, produktów mocno przetworzonych, alkoholu, tłustego mięsa, cukrów prostych, śmietany, masła, smalcu, majonezu.

Komentarze

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.


*